MasterPeace Challenge: 125 Albeda studenten adviseren 10 sociaal ondernemers


Studenten en sociaal ondernemers inspireren en leren van elkaar tijdens de allereerste driedaagse MasterPeace Challenge over sociaal ondernemen.


Maandag 28 mei 2018, het is 11 uur ‘s ochtends en de aula op de Albeda locatie aan de Spinozaweg in Rotterdam stroomt vol met 125 tweedejaars mbo-studenten van drie Albeda opleidingen; Marketing & Communicatie, Evenementen en Retail. Het is de start van de driedaagse MasterPeace Challenge over sociaal ondernemen.

Bekijk hier de aftermovie! Lees hier de blog van Moyee! Lees hier de blog van MUD Jeans!

Opzet Challenge

Drie dagen lang, in de zinderende hitte, hebben de studenten alles uit de kast getrokken om met vernieuwende, verfrissende en creatieve oplossingen te komen voor de praktijkcase van hun sociaal ondernemer. Zo hebben de studenten verbonden aan Dopper nagedacht hoe we meer bedrijven ‘P.E.T. free’ kunnen krijgen. Ze kwamen met het idee om jaarlijks een Dopper Award uit te reiken. Waarbij het bedrijf dat het meest ‘P.E.T. free’ is een 5 meter hoge Dopper fles krijgt waar iedereen water uit kan tappen met zijn of haar eigen (Dopper) fles.

De eerste dag stond in het teken van het leren kennen van de sociaal ondernemer en het bedrijf. Iets voor de maatschappij betekenen én geld verdienen. Hoe werkt dat? Elke sociaal ondernemer vertelde zijn of haar verhaal en de studenten vroegen hen het hemd van het lijf. Met de verzamelde informatie en onder begeleiding van de docenten, vulden de studenten het Social Business Model Canvas in. Een speciale tool ontwikkeld door onze partner KplusV waarin het bekende Business Canvas Model verrijkt is met de Golden Circle van Simon Sinek. De studenten moesten antwoord geven op vragen zoals; welk maatschappelijk probleem pakt de sociaal ondernemer aan, wie is klant, wat is de toegevoegde waarde van het bedrijf, hoe verdienen ze geld en welke kosten maken ze?

De tweede dag zijn de studenten op werkbezoek gegaan bij hun sociaal ondernemer of waren ze te gast op de Utrechtse locatie van Seats2Meet. De studenten hebben keihard gewerkt aan het maken van een echt verbetervoorstel. In zeer korte tijd moesten de studenten nadenken over vragen zoals; hoe maken we zoveel mogelijk bedrijven P.E.T. free (Dopper)? Hoe laten we koffielanden zoveel mogelijk zelf verdienen aan koffie die ze exporteren (Moyee Coffee)? En hoe krijgt Social Hackathon zoveel mogelijk mensen in beweging om aan de slag te gaan met het starten van ondernemingen die echt meebouwen aan een duurzame wereld? Hierbij moesten de studenten aangeven wat de toegevoegde waarde van hun oplossing voor de klant/doelgroep is, welke communicatie- en verkoopkanalen ze hierbij willen inzetten en met welke kosten en baten ze te maken hebben. Het was dus niet zomaar even een leuk idee bedenken! Ze werden echt uitgedaagd om dit zo concreet mogelijk uit te werken voor de sociaal ondernemer. Wederom stond een team van docenten en MasterPeace voor ze klaar om ze hierbij te ondersteunen.

De laatste en beslissende dag van de Challenge. De studenten gingen aan de slag met het voorbereiden van hun pitches. Per team kregen de studenten drie minuten de tijd om hun verhaal te vertellen. Elke sociaal ondernemer koos uit zijn of haar twee teams van studenten de beste oplossing. De tien finalisten presenteerden vervolgens hun oplossing aan alle andere studenten en sociaal ondernemers en een heuse vakjury bestaande uit; Liedewij Hentenaar (voorzitter Chocolonely Foundation), Cora Bos (media expert bij Zuiver Media), Niels Bosma (ass. professor entrepreneurship bij de Universiteit van Utrecht), Ivona Gogic (Albeda student en MasterPeace stagiaire) en Yvonne Eijkenaar (directeur Albeda College Economie & Ondernemen). Het was best wel spannend om voor zo’n grote groep je verhaal te doen, maar de studenten hebben het fantastisch gedaan. Alle sociaal ondernemers en de jury waren onder de indruk!


De winnaars

Na uitvoerig beraad besloot de vakjury het team van Tony’s Chocolonely uit te roepen tot eerste winnaar van de MasterPeace Challenge. De jury was onder de indruk van de praktische en eenvoudige oplossing waar niemand nog aan gedacht had. Namelijk het stimuleren van het gesprek rondom slavernij in de chocoladeketen aan de ontbijttafel. Door middel van Tony’s Chocolonely hagelslag! Waarbij het verhaal op het hagelslagpak staat uitgelegd. Zo betrek je kinderen en volwassenen bij de strijd tegen slavernij. Gefeliciteerd team met het behalen van dit mooie resultaat! Elk teamlid kreeg een goodiebag overhandigd met items van de sociaal ondernemers.

Duurzaamheid

Naast de strijd om de titel ‘Eerste Winnaar MasterPeace Challenge’, vormden de driedaagse ook onderdeel van het vak Duurzaamheid. De studenten krijgen voor hun inzet tijdens de drie dagen, het ingevulde Social Business Model Canvas, het verbetervoorstel en de presentatie een cijfer van de docenten dat gedeeltelijk meetelt voor het behalen van het vak. Hiermee vormde de Challenge dus daadwerkelijk onderdeel van het curriculum. Een belangrijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat alle partijen de uitvoering serieus namen en de studenten niet overbelast raakten met opdrachten bovenop hun benodigde studiepunten.


De Sociaal Ondernemers


























Vervolgstappen

De studenten hebben elke dag vragenlijsten ingevuld, samengesteld door onderzoekers van de Universiteit van Utrecht, om de effectiviteit van de Challenge te meten. De resultaten worden in de komende weken verwerkt en vormen de input voor het vervolg. Het streven is het creëren van een compleet lesprogramma Sociaal Ondernemen wat gebruikt kan worden voor de vakken burgerschap, duurzaamheid en ondernemen. Zodat zoveel mogelijk mbo-studenten geïnspireerd raken en leren over sociaal ondernemerschap.

De Challenge is onderdeel van de samenwerking tussen MasterPeace en de Chocolonely Foundation. Klik hier voor meer informatie.