Campagne workshop The Hague Summer School: van ideaal naar campagne

Niks zo leuk als onze verhalen en ervaringen delen met jonge, aspirerende changemakers! Zo delen wij tijdens The Hague Summer School 2019 onze expertise over het hoe en waarom van campagnevoeren met meer dan 30 internationale studenten. In een workshop van twee uur leren de studenten over de geschiedenis, het belang én de lol van het maken van campagnes.

Het thema van de The Hague Summer School dit jaar is ‘SDG’s, Global Opportunities and Challenges,’ en focust zich op het bieden van een interactieve leerervaring. Als onderdeel hiervan worden er sprekers uitgenodigd uit de private, publieke én non-gouvernementele sector, om theorie om te kunnen zetten in praktijk. Tijdens de workshop van onze campagnefanaat Linda Klunder wordt daarom de link gelegd tussen de historische context van campagnes en de praktische uitvoering van een campagne.

Nationaliteiten van de studenten

‘Grassroots’ en het belang van campagnevoeren

Het eerste uur van de workshop staat in het teken van MasterPeace en het belang van campagnevoeren voor grassroots bewegingen. Hiervoor gaan we terug naar 1977, het jaar waarin de Clamshell Alliance wereldwijde bekendheid genereerde voor hun antinucleaire agenda door met meer dan 2000 activisten een nucleaire energieplant te bezetten. Ondanks de vele aandacht voor de bezetting in de internationale media, werd de bezetting als een nederlaag gezien door de organisatie. Zij hadden het gevoel dat niks was veranderd en bestempelden hun campagne daarom als een mislukking. Gelukkig was daar Bill Moyer, vroegere adviseur van Martin Luther King en schrijver van het boek Open Democracy, en gastspreker tijdens een congres van de Clamshall Alliance. Speciaal voor de gelegenheid ontwierp hij het Movement Action Plan (MAP), beter bekend als het Moyer Model, waarin hij de levensloop van grassroot organisaties beschrijft. De kernboodschap? Als grassroots heb je veel dingen niet (lees geld en politieke macht). Wat heb je wel? De macht van de getallen. Goede campagnes zorgen ervoor dat mensen gemobiliseerd worden om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Een voorbeeld vanuit onze eigen campagnes is Walls of Connection (WOC).

Aan de slag

Met dit in het achterhoofd gaan de studenten aan de slag om hun eigen campagne te maken over ongelijkheid in de cacao sector. De volgende tips worden meegegeven tijdens het maken van de campagne:

  1. Focus op je kernboodschap: op welke SDG wil je je focussen en hoe ga je dit formuleren naar je doelgroep?
  2. Bereiken van je doelgroep: waar en hoe wil je je kernboodschap plaatsen?
  3. Handelingsperspectief: hoe kunnen mensen bijdragen aan het doel?

Met deze informatie worden ze vrijgelaten om aan de slag te gaan. En dat resulteert in creatieve campagnes…